Det var först under första världskriget som de första riktiga jaktplanen sattes i bruk. Flygplanet föddes från början under 1800-talet, men innan dess hade enbart drakar och varmluftsballonger existerat. Först 1903 lyckades bröderna Wright att lyfta från marken och när de senare även kom på hur man styrde farkosten, kunde man säkerställa utvecklingen.

Så kom då första världskriget och de blodiga och stressiga skyttegravskrigen kunde ersättas med jaktplan. När kriget bröt ut 1914 hade de flesta länder någon form av flygvapen men från början var det Tyskland som erövrade luften med Fokker Eindecker.

Utseende

Planen vid denna tidpunkt var biplan med två par av vingar ovanpå varandra. De gick heller inte så snabbt utan hade enbart 100 hästkrafter. Dessutom var planen öppna, vilket fordrade ett starkt skydd för piloten när man var uppe i luften. Allt planen kunde göra var att spionera. Eldvapen fanns inte med i utrustningen och ville man orsaka skada från luften var man tvungen att ha med sig granater eller små bomber.

Men ett år senare började man utveckla de första stridsplanen i Frankrike där man installerade en kulspruta som kunde styras i rätt riktning när man manövrerade planet. Detta var dock inte helt säkert eftersom kulsprutan satt bakom propellern. Det bidrog till att piloten Roland Garros nödlandade på tysk mark varpå hans fiender var snabba med att fortsätta byggandet av sina egna jaktplan med inspiration av det franska vraket. Så bildades Fokker-planen.

Fokker-planen

De tyska jaktplanen som skapades av Anthony Fokker, gjordes i fem modeller. Fokker D VII ansågs som det mest omdiskuterade och proffsiga flygplanet. Det förbättrade kulsprutans ställning, planets höjdkapacitet samt hastigheten. Planen var även tvåsitsiga, vilket gjorde att det fanns en spanare och en pilot. De tyska jaktplanen var betydligt mer överlägsna än några andra länders jaktplan, men till slut kom även britterna över ett Fokker-plan och började utveckla sina egna jaktplan. Även Frankrike hade uppdaterat sina plan och snart var både De Havilland och Neuport bättre än de tyska planen.